luni, 6 aprilie 2009

Educatie muzicala in spatiu romano-balcanic

Si pentru ca vreau sa incep cu inceputul pentru ca asa se cuvine, stateam si ma intrebam, cum ar fi daca maine n-ar mai exista messengeru si am reveni la mIRQ. Irelevant, nu vreau sa tratez subiectu cu/fara messenger pentru ca e mult prea vast. Intrebarea mea este : Unde naiba o sa mai puneti voi versuri din melodia lui PUYA la status daca maine n-ati mai avea messenger? Sau sunt singuru ciudat care daca i-ar aranja pe toti din lista lui intr-o oarecare ordine ar scoate de 3 ori versurile melodiei mult prea cunoscute si ascultatate de-o tara intreaga? Nu critic, versurile sunt bune, dar nu toate. Iau ce imi place din melodia asta, dar de unde si pana cand Romania e tara balcanica? De multa vreme am pe birou harta politica a Europei. Ascultand melodia asta mi-am zis: "Bai, eu is prost, Puya e destept. Daca el o zis ca Romania e in Balcani, apoi Romania e in Balcani." Si am stat si m-am gandit: "Romania e in Balcani?". Si probabil nu as fi revenit asupra subiectului pana nu vedeam un afis, defapt nu era afis, era o chestie mai micuta impreuna cu harta Romaniei pozitionata undeva in continentul Africii. Si am stat si m-am intrebat din nou: "Bai ... mai bine balcanici decat africani, nu ?". Ma rog, revenind : oameni buni, Romania nu este in Balcani. Eu unu am luat o rigla si am tras o linie paralela cu marginea hartii si am vazut ca orasul Iasi este pe aceasi linie ( aproximativ ) cu Budapesta. Ce naiba? Si doar ca sa sune interesant titlul melodiei ne-am fixat pe toti pe o idee cum ca Romania e tara Balcanica. Si vin inca odata si precizez, ca "e cool de tot" sa asculti melodia cand stai la semafor, in masina, cu geamurile date jos, sau pe mp3 player, eventual un ringtone la telefon ar prinde bine, dar totusi, mai gandim putin. Si mai precizez inca odata, e buna melodia :)), dar faceti abstractie de versul ala care vizeaza faptu ca tara noastra se afla in Balcani. Nu de alta, dar mai vedeti pe astia mici cum invata prostii. Si ne intrebam de ce nu stiu Americanii unde e Europa pe harta politica a lumii. Hai sa privim in oglinda putin. Revenind, atat de buna e melodia incat ar fi facut concurenta altei capodopere a folclorului nostru popular: Elena Gheorghe - The Balkan girls. Nu mai comentez nimic. http://ro.wikipedia.org/wiki/Peninsula_Balcanică/

7 comentarii:

  1. Toata melodia aia e un pamflet; inclusiv titlul. Acum poate intelegi de ce Romania e in Balcani :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Bun, dar vorbeste de problemele Romaniei. Iar mie unu asta nu imi suna a pamflet. Si daca ar vrea sa puncteze faptul ca tarile balcanice sunt mai sarace si slab dezvoltate e o prostie. Pamflet sau nu, daca maine apare o melodie "Undeva in China" si incepe sa vorbeasca despre problemele tarii, voi chiar luati totul ca atare?

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca piesa asta face prea multe valuri decat este necesar... ar trebui trecuta la capitolul "nu-mi pasa" cum spune si colegul meu Quadroq

    RăspundețiȘtergere
  4. Tocmai de asta e un pamflet, pt ca prezinta intr-o maniera ironica realitati palpabile din coltul nostru de lume. Droguri, impresii si X5-uri care cresc in copaci in perioada de criza sunt lucrurile pe care noi le vedem zi de zi sub nasul nostru si pe care le luam ca atare. Am ajuns sa adoptam multe din atitudinile astea si sa le transformam in niste standarde sociale, la care toata lumea se raporteaza si pe care toata lumea vrea sa le atinga si sa le depaseasca.

    Eu cred ca titlul ilustreaza perfect nepasarea celor din exterior, a oamenilor din tarile vestice sau chiar a celor de peste ocean care habar nu au unde e Romania pe harta. Mai rau, unii chiar cred ca Transilvania e o tara si ca Dracula e un fel de sef pe-acolo.

    Se tot vorbeste despre brandul de tara, despre imaginea Romaniei in perceptia strainilor, insa degeaba ne laudam cu munti, vai, delte si plaje, cand noi pretuim maneaua, banul, x5-ul care creste in copaci si fitzele din cluburi. Asa ca nu e vb ca tarile din zona Balcanilor sunt mai sarace si mai slab dezvoltate, desi e adevarat. E vorba de noi insine si de ipocrizia cu care incercam sa parem mai buni in fata strainilor si sa etalam ce avem mai bun in tara asta, cand de fapt noi traim intr-o mizerie morala acuta.

    RăspundețiȘtergere
  5. Da, sustin punctul tau de vedere, dar da-mi voi sa iti demonstrez ca nu toate tarile balcanice sunt slab dezvoltate. Ia exemplu Greciei. Am fost acolo si chiar nu e un teremen bun de comparatie : Romania - tara balcanica. Sunt perfect de acord cu aceasta ironie, dar mi se pare cam deplasat sa judeci in raport cu pozitia geografica. Nu tot ce e la sud de Dunare e sarac, e corupt, e vai de mama lui. In ceea ce priveste cultura balcanica, influientele ei sunt minore si pe o arie restransa ( aici ma refer la zona Dobrogea ). Mesajul este unul pentru romani si nu pentru europeni sau americani, sa le aratam unde e tara noastra. In primul rand nu cred ca ii intereseaza si in al doilea rand nu cred ca pricep limba romana. Tot ce vreau eu sa punctez, e faptul ca acest titlu poate crea o confuzie la nivelul tinerilor. De asta am venit si cu precizarea pentru cea de-a 2-a melodie "The Balkan Girls". Acolo intradevar, nu se vorbeste despre tara noastra ca fiind situata undeva in muntii Balcani sau peninsula Balcanica. Dar daca am accepta faptul ca Romania nu este o tara balcanica am concluziona si am spune ca in Romania traiesc romance. ok? Bun, atunci Elena Gheorghe canta despre prietenele ei de la sud de Dunare si nu stiam :))? Ciudat. Apare aceasta confuzie care mie nu imi da pace si am o oarecare presimtire ca lista melodiilor care vizeaza "aspecte balcanice" va continua in viitorul apropiat, intrucat melodiile chiar prind la public. Eu sper sa nu fie asa. Satira, dar hai sa nu inducem in eroare o populatie intreaga. Cat despre partea cu criza financiara, da-mi voie sa iti spun ca eu unu consider ca e o chestie mai mult psihologica intrucat Romania a dus-o prost indiferent situatia internationala. Cat de rau nu stim, dar nu consider ca putem face o comparatie cu tarile balcanice, pentru ca trebuie sa analizam in parte multe aspecte.

    RăspundețiȘtergere
  6. mai da balcani nu inseamna tras cu linie cu rigla si am incheiat discutia. Adica daca tot era o melodie "despre probleme sociale" so vorbim in contextul asta, Romania este totusi in spatiul socio-cultural balcanic. Ca asa este...printre altele. Nu stiu de cei ce faceau versurile si la ce s-au gandit ei, dar sunt argumente suficiente ca Romania sa fie incardata si in spatiul balcanic. deci nu e de rigla, e de cultura.
    Ara

    RăspundețiȘtergere