miercuri, 25 martie 2009

Despre autobuze, babe care nu dorm dimineata si “Da-mi voie sa stau eu acolo” …

Desi lucrurile s-au schimbat in ultima vreme, mai mult sau mai putin, pentru ca personal nu mi-a mai cerut nimeni locul de foarte multa vreme ( de obicei il ofer daca consider ca este nevoie ) nu pot sa nu punctez un aspect foarte important in ceea ce priveste, asa zisa educatie proasta, privita din perspectiva batranilor precum si nesimtirea unor oameni in varsta, care sub anumite pretexte profita de bunul simt al unor oameni, poate mult prea educati. Circul des cu autobuzu. Chiar foarte des, pentru ca masina nu e o prioritate momentan. Dar asta e bine! Cel putin asa consider eu. Intalnesti oameni, socializezi, te deplasezi, caci pentru mine autobuzul nu opreste la poarta, te misti, dai din coate … mirosi parfumul ieftin completat de o urma de transpiratie al calatorilor ce alearga grabiti spre ziua de ieri, fugariti de o criza financiara din ce in ce mai apasatoare. Dar sunt si oameni pentru care problemele existentiale nu se rezuma la traitul de pe o zi pe alta si drept urmare, batran fiind, si aici ma refer la persoane >65 ani, te trezesti undeva in jurul orei 7, si pentru ca esti jmeker, si ai liber pe autobuz, iti exerciti dreptul. Si asta nu-i nimic. Nu stiu, eu unu am avut impresia ca oamenii astia in varsta ( asta pentru ca incerc sa fiu decent si sa nu zic babe si mosnegi ) au un fel de radar. Se urca fix in acele autobuze in care locurile sunt ocupate de elevi/studenti. Si daca compozitia este mixta, parca graviteaza in jurul acelor locuri ocupate de acestia cu un scop anume. Si daca bunul simt zice ca e frumos sa cedezi locul, atunci asta faci, atata timp cat e o persoana in varsta. Bun, ok! Dar daca eu azi noapte n-am putut sa dorm din cine stie ce motiv, n-am mancat prea bine dimineata, ma simt ametit si abia stau pe picioare, sau daca pur si simplu ma simt normal, de ce as fi obligat sa ofer locul unui alt om care, in afara de faptul ca are o varsta? Ce alt motiv ar avea in afara de faptul asta, ca e in varsta si e batrana. Oameni buni, nu toti batranii sunt invalizi, nu toti batranii sunt bolnavi. Si inca o chestie, pensionarii nu isi scriu pe frunte varsta. Oferi locul unui om care intr-adevar, pare sa fi avut o soarta grea, universul si-a batut prea mult joc de el, care abia se tine pe picioare, dar nu lu’ tanti care la ora 7 dimineata, nu mai poate de plictiseala in casa si se trezeste cu noaptea in cap sa plece la plimbare cu autobuzu. Stiu ca poate o sa fiu judecat ca fiind lipsit de bun simt, si lipsit de respect fata de oamenii batrani, dar nu tot ce este vechi / batran este si stricat. E ca si cum as avea un telefon mobil vechi, pe care il sterg toata ziua si apas cu grija pe butoane, in ideea ca intr-o zi va arata ca la inceput, nou-nout. Lucrurile merg doar pe o singura directie. Si batranii aia pe care daca i-ai lasa sa stea in locul tau, nu vor duce o viata mai buna daca tu le vei ceda locul si nu vor zice decat intr-un mod ironic faptul ca noi suntem viitorul tarii. Si asta ma amuza foarte tare pentru ca parca si acuma mi-aduc aminte de acea dupa-amiaza in care ma duceam la cursuri impreuna cu un prieten, evident cu autobuzul; si fiind o ora de varf, undeva in jur de 5:30-6:00, cand oamenii isi termina serviciul si toate mijloacele de transport arata ca un tren plin cu evrei, numai ce aud o femeie, undeva la 55-60 de ani, impreuna cu nepotul ei, cum batea niste aproporui vis-à-vis de faptul ca stau ca nenorocitul pe scaun in loc sa ii ofer locul copchilului. Pai mai tanti, in primul rand mi-as fi cerut scuze ca nu te-am remarcat prea devreme in autobuz, dar la varsta mea, prefer fete ceva mai tinere iar apoi, nu gasesc un motiv bun pentru care ti-as da tie locul, intrucat, fie cum spuneti voi, aveti o varsta, dar de unde si pana cand pustanii de 12-13 ani au prioritate? Si tin minte cum conversatia asta a avut loc mai mult din priviri. Si asta pentru ca ea vorbea si eu ascultam muzica la casti. Si ea vorbea tare, ca o auzeam si prin casti. Si cand mi-am scos castile, aud remarca lu gagica de doar 60 de ani: "Uita-te la tine, esti viitorul Romaniei!". Fenomenala femeia. Ma jur ca i-as fi oferit locul cu cea mai mare placere, doar ca nu am o atentie distributiva si gandul meu cand urc in autobuz, chiar nu este la oferit locul la persoanele in varsta. Dar sa continue apoi si sa spuna: "Baietii astia rai nu vor sa iti dea locul" e prostie curata. De stat in picioare m-am saturat. De 19 ani merg pe jos ( excluzand perioadele cand invatam sa merg ) si daca as sta in picioare in autobuz, in fiecare dimineata, aproximativ 40 de minute, intr-un loc fix ar fi de-a dreptul dureros. E exact ca la Biserica. Cand te duci si trebuie sa stai pe bucatica ta. Ingrozitor. Inca un aspect pe care as vrea sa il surprind ar fi acela ca oferirea locului in mijlocul de transport unei doamne / persoane mai in varsta poate fi judecata si altfel. Poi mai oameni buni, daca ar fi sa judecam in esenta, am putea spune ca nu este nimic altceva decat o discriminare, ca si cum as considera rasa feminina inferioara ( am unele tendinte cateodata ). Si asta pentru ca in proportie de 90% persoanele carora sunt oferite locurile in autobuz sunt femei. Daca eu maine as oferi locul unei doamne, ea mi-ar zambi iar peste o luna mi-ar zambi din nou la tribunal cand m-ar acuza de discriminare. Genial as spune! Pacat ca persoanele care atrag atentia asupra faptului ca "trebuie sa cedezi locul" nu vor sa inteleaga anumite aspecte. Exagerez, dar sa nu uitam ca traim in Romania si depinde de fiecare dintre noi sa poata obtine ceea ce vrea. Personal, vreau sa nu am grija spatiului pe care il ocup in autobuz in fiecare dimineata.

4 comentarii:

  1. "E exact ca la Biserica. Cand te duci si trebuie sa stai pe bucatica ta. "
    Stii prea bine asta nu? doar o faci in fiecare Duminica:))
    anyway, e bun. imi place. chiar am zambit. keep the good work.

    RăspundețiȘtergere
  2. ideea ca trebuie sa cedezi locul femeilor in autobuz provine de la simplul fapt k e un gest de politete asa cum e si cel cu sarutatul mainii-si asta nu are nici o legatura cu superioritatea sau cu inferioritatea ...dar pe femeile insarcinate de ce nu le ai pus in ecuatie? te ai gandit vreodata la cat de sensibile sunt femeile si la kt de mult se modifica starea lor de sanatate atunci cand au un copil.. la cate nopti nedormite renuntza de dragul familiei ...and so on.. e adevarat ca nu avem fortza fizica a barbatilor cele mai multe dintre noi dar asta e de cand lumea si pamanantul -compensam din alte puncte d vedere acest lucru-dar constituie oare diferenta o inferioritate asha cum afirmi???

    RăspundețiȘtergere
  3. Mickaela, a face un copil in zilele noastre este un privilegiu nu ceva pe banda rulanta. Femeile alea au stiut ce le asteapta, iar daca si-au asumat riscul, sa se descurce. Au fost multe situatii in care au profitat de sarcina lor cu multa nesimtire. De exemplu, am stat ore intregi la coada la doctor, si apare o capra cu un pic de burtica (nici nu sunt sigura ca nu era doar grasa si ne-a prostit pe toti)si se baga in fata. Cand politicos i s-a spus ca si restul lumii se grabeste, ea a replicat ca nu a mancat de dimineata (fiind trecut de ora pranzului) si ca e insarcinata. IN primul rand, tanti.. daca tu nu stii sa-ti faci programul, da-te dreacu ca nu tre sa te tolorez eu pe tine doar fiindca esti insarcinata si si proasta pe deasupra. In al doilea rand, existau oameni cu probleme mult, mult mai grave care asteptau umili decat vaca aia ce nu si-a putut cumpara un prezervativ!

    RăspundețiȘtergere
  4. obisnuiesti sa incadrezi oamenii in tipologii,,, sa i pui pe toti in aceeasi oala dupa care le lipesti o eticheta pe care cu greu o mai dezlipesti sau poate niciodata .... nu e mereu asa sa stii... oricum sunt curioasa cum te ai purta daca sotia ta ar fi insarcinata accidental,sa zicem, pt k i a venit chef sotului ei, asa pe nepusa masa, si ea nu mai are prezervative k deh doar era datoria ei..ea stia k mai sunt dar oops nu mai erau -si doar ce doar unul trebuie sa si asume raspunderea nu?

    RăspundețiȘtergere